Både forskning och beprövad erfarenhet visar
att ett språkinriktat arbetssätt gynnar alla elever, men framför allt
flerspråkiga elever som arbetar med dubbla inlärningsprocesser – både nytt språk
och nya kunskaper. Därför är det viktigt att vi hittar metoder som stöttar och
vägleder dessa elever på ett konstruktivt sätt och som underlättar för dem att
både lära sig språket och ämneskunskaperna. Genrepedagogiken, som fokuserar på
skrivinlärningen, är en av flera metoder och förhållningssätt som ger oss
lärare verktyg för att skapa en explicit undervisning kring språk, text och
skrivande. Arbetssättet hjälper elever att förstå och bli förtrogna med texters syfte, struktur och språkliga drag.
För att vi lärare ska
kunna stötta eleverna och undervisa språkutvecklande behöver vi goda exempel. På
UR:s hemsida finns mycket bra att utgå ifrån och tydliga instruktionsfilmer om
hur vi kan arbeta språkutvecklande med skolans basgenrer. Följ länken nedan:
För er som vill ha lite mer att bita i
så är Monica Axelssons två föreläsningar kring nyanlända och lärande väldigt intressanta, men hon går mer in på organisationsnivå och för- och nackdelar med olika modeller för mottagandet på skolorna.
Väl mött!
Johanna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar