Sandra
Svensson
Temaplanering
åk 1-6
Rosenholmsskolan/Augustenborgsskolan
Ämnesövergripande
tema inom sex och samlevnad.
Tema,
Jag, rätten
att må bra.
Inledning
Tankar om kroppen och den egna personen är
centrala hos många barn och ungdomar. Duger jag som jag? I medier kan eleverna dagligen höra och läsa
om hur man ska äta rätt, träna rätt och minska stressen. De påverkas också
tidigt av de normer om hur flickor och pojkar får se ut och bete sig, vem man
förväntas bli kär i och familjeideal. Kopplingarna mellan de egna inre tankarna
och känslorna och samhällets påverkan är många och lämpar sig därför bra för
ett ämnesövergripande projekt kopplat till sex och samlevnadsundervisningen.
Syfte (pedagog)
Att stärka alla elever som individer
genom att ta ett gemensamt ansvar för sex och samlevnadsundervisningen genom
ämnesintegrering.
Syfte (elev)
Ämnesövergripande,
Idrott och hälsa
– kan genom rörelse och fysisk aktivitet
stärka elevernas kroppskännedom, öka självförtroendet och få dem att må bättre.
Ämnet kan också bidra med kunskap om betydelsen av fysisk aktivitet och vila,
liksom problematisera myter om träning och bantning.
Svenska, Svenska som andraspråk, Modersmål och Engelska – kan ge eleverna möjligheter att sätta ord
på tankar, känslor och erfarenheter som rör den egna personen.
Musik – kan hjälpa eleverna att utforska sina känslor och på så sätt
stärka tilltron till den egna kroppen, trygghet till de egna känslorna och
självkänslan. Hur kan musik användas som en positiv kraft i ens liv och hur kan
musik vara en del i ett relationsskapande? Kopplingen mellan musik och dans kan
också lyftas.
Naturorienterande ämnen och Biologi – kan bidra med kunskap om kroppen och dess
funktioner. Hur påverkar sömn, balanserad kost, träning och sociala relationer
människors hälsa? Kunskap om kroppen, exempelvis förtrogenhet med puberteten,
kan skapa trygghet.
Samhällsorienterande ämnen och Religionskunskap – kan utforska samhällets och olika religioner och
livsåskådningars sätt att finna mening i livet, men också ge eleverna möjlighet
att utforska vad de tänker och tycker om olika livsfrågor. Identitet,
relationer och familjeformer
Samhällskunskap – kan
beröra normer och ideal i samhället samt mediernas roll. Hur påverkas människor
av filmer, tv-program, tidningar och dataspel? Hur skildras kvinnor och män,
kärlek och familjer? Känns det på olika sätt att följa och att inte följa
normerna?
Ur centralt innehåll,
Idrott
och hälsa,
Ord och begrepp för och samtal om upplevelser av olika fysiska
aktiviteter och träningsformer, levnadsvanor, kroppsuppfattning och självbild.
(Årskurs 4–6)
Kroppsliga och mentala effekter av några olika träningsformer.
(Årskurs 4–6)
Svenska,
Svenska som andraspråk, Modersmål och Engelska,
Ord och begrepp som
används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. (Årskurs 1–3)
Ord och begrepp som
används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps
nyanser och värdeladdning. (Årskurs 4–6)
Åsikter, känslor och erfarenheter. (Engelska, årskurs 4–6)
Musik,
Associationer, tankar,
känslor och bilder som uppkommer när man lyssnar på musik. (Årskurs 1–3)
Ljudets och musikens fysiska, tanke- och känslomässiga påverkan på
människan i olika sammanhang. Hur musik används för påverkan och rekreation och
i olika rituella sammanhang. (Årskurs 4–6)
Naturorienterande ämnen och Biologi,
Betydelsen av mat, sömn, hygien, motion och sociala relationer för
att må bra. (Årskurs 1–3)
Människans pubertet,
sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer,
kärlek och ansvar. (Årskurs 4–6)
Samhällsorienterande
ämnen och Religionskunskap,
Livsfrågor med betydelse
för eleven, till exempel gott och ont, rätt och orätt, kamratskap, könsroller,
jämställdhet och relationer. (Årskurs 1–3)
Hur olika livsfrågor,
till exempel vad som är viktigt i livet och vad det innebär att vara en bra
kamrat, skildras i populärkulturen. (Årskurs 4–6)
Fokusord att arbeta kring,
Normkritiskt tänkande
Media
Genus
Sociala medier
HBTQ
Kärlek
Människokroppen
Känslor
Kultur
Kroppsideal
Rättigheter/skyldigheter
Vänskap
(Skolverket, 2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar