Skolans värld liksom världen utanför förändras och ibland
går det fort. Det gäller att hänga med i svängarna och på något sätt förhålla
sig till det som händer. I denna förändringsprocess uppstår flugor och i
skolans värld kan det innebära en uppsjö av pedagogiska arbetssätt, som kan bli mer
eller mindre framgångsrika. En del av dessa metoder och modeller utarbetas av
ren välvilja andra på grund av mer kommersiella intressen. Här gäller det att
hålla huvudet kallt och inte köpa första bästa metod bara för att den låter bra, utan försöka sätta sig in i vad av allt detta som vilar på vetenskaplig grund
och beprövad erfarenhet för att utifrån det våga pröva nya metoder och arbetssätt. Att sätta sig in i den pedagogiska forskningsvärlden
är spännande, men kan vara tidskrävande och var ska vi börja? Ett bra stöd för
att sätta sig in i aktuell forskning är att läsa de
kunskapsöversikter som Skoverket ger ut. Förutom intressant läsning så finns
där flera tips på litteratur om du vill fördjupa dig i något. Här vill jag rekommendera
de två översikterna ”Forskning för klassrummet”
från 2013 och ”Greppa språket” från 2012.
Båda översikterna finns som pdf-filer på Skolverkets hemsida:
I översikten ”Forskning
för klassrummet” kan du läsa om forskning kring lärarledd undervisning, det
kollegiala lärandet, formativ bedömning, inkluderande arbetssätt, pedagogiskt
ledarskap och hur huvudmannen och rektor skapar förutsättningar för skolans
arbete utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. I ”Greppa språket” finns fler konkreta exempel där du som pedagog får flera
bra tips på metoder och arbetssätt som gynnar framförallt flerspråkiga elever,
men även alla andra elever. Utgångspunkten i översikten är att lärarens
förhållningssätt, attityder och val av arbetssätt har en avgörande betydelse
för kunskapsutvecklingen och speciellt för flerspråkiga elevers utveckling. De faktorer
som forskare lyfter fram som gynnande känner vi igen från det språk- och
kunskapsutvecklande arbetssättet, där det gäller att vi lärare har fokus på
läsning och skrivning, betonar muntlig framställning och visualiseringar samt ger eleverna krävande uppgifter med mycket stöttning. I detta arbete är det avgörande
att läraren känner till och kan analysera språket i sitt ämne, men läraren
måste också undervisa om språket i ämnet och olika lärandestrategier som behövs
för att ta till sig språk och kunskaper tillsammans med olika typer av formativ
bedömning. I boken får du flera tips och tankar kring förhållningssätt och hur
du kan undervisa.
Så om du vill bli bättre på att avgöra vad som är flugor
eller inte och se till att du använder metoder och modeller på ett konstruktivt
sätt så att det gynnar allt fler elevers kunskapsutveckling, så är dessa båda
översikter en bra början.
Väl mött!
Johanna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar