Förra veckan skrev vi om ”uppdrag skolutveckling” utifrån
det som kom fram i enkäten. Vi tolkar in att det är många som känner att
utvecklingsområdena spretar åt alla håll och kanter och att många inte riktigit
vet vart vi är på väg. Här är det viktigt att tänka på att vi är i början på
något och att vårt arbete fram tills nu har varit att samla in era synpunkter
för att genom er delaktighet kunna ta fram delmål som känns relevant för
Augustenborgsskolan. Det är alltid bra att vara kritisk och ifrågasätta saker
och ting, men det finns också saker som ibland är förutbestämda. När det gäller
skolutveckling säger skollagen att ”utbildningen ska vila på vetenskaplig grund
och beprövad erfarenhet”. Mycket av forskningen lyfter fram språkets roll för
lärandet, den formativa bedömningen och det kollegiala lärandet som viktiga
byggstenar i arbetet med skolutveckling. Det måste vi ta fasta på och det var
roligt att se att delar av detta också kom fram i enkäten, men hur ska det vara
praktiskt genomförbart på Augustenborg? Vi kan se att vi behöver struktur,
tydliga ramar så väl i personalgruppen som i elevgrupperna och massor av energi
till att förändra och prova på nya metoder. Där är vi inte riktigt än, men vi
måste hitta vägarna dit. Vi hoppas att alla orkar vara nytänkande, att alla
orkar hoppa på båten och våga följa med på en färd mot ett öppet stormande hav,
så väl i med- som i motgång på resan mot en högre måluppfyllelse.
Väl mött
Jenny och Johanna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar