torsdag 9 oktober 2014

Andra språkutvecklingsträffen i arbetslag F-2

Tisdag eftermiddag som innebär arbetslagsträff på vår skola. Jag hör snabba steg i korridoren utanför, kollegorna strömmar in med famnen full av saker, några kommer dessutom med andan i halsen. Någon frågar: Hinner jag gå på toaletten? Det är så här vår vardag oftast ser ut, vi skyndar från det ena mötet till det andra. Ändå möts jag den här dagen av kollegor med ett leende på läpparna, kollegor som är öppna för diskussion, kollegor som gärna provar någonting nytt, kollegor som är lyhörda för varandra, kollegor som vågar ifrågasätta och som gärna bjuder varandra på ett skratt. 

Den här dagen delade vi med oss av våra upplevelser från de interaktionsmodeller vi praktiserat ute i våra klasser. Många hade använt interaktionsmodellen EPA med sina elever och alla hade positiva upplevelser med sig. Vi diskuterade om EPA var ett modeord, detta var ju en modell som några av oss kände igen dock inte vid namnet EPA. Vi var alla rörande överens om att EPA är en bra modell för att få alla elever delaktiga.

Vi tittade på hur en instruktion är uppbyggd och vilka kännetecken en instruktion har. Nya övningar för dagen var laborationer med instruktioner. 
  • En sönderklippt instruktion kring hur man bygger en vattenmätare tagen från ett läromedel som vi har på skolan. Lägg instruktionerna i rätt ordning! 
  • En annan var: skriv om instruktionen i punktform. 
Under nästa språkutvecklingstillfälle ska vi tillsammans producera genreplanscher till våra klassrum för just instruerande texter.




Tack alla goa kollegor för ert engagemang och er nyfikenhet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar