Dags att skriva igen och jag hänger kvar vid det
jag avslutade med i förra blogginlägget; nyanlända och lärande. Det är många
som har frågor kring vad och hur vi kan göra för att erbjuda nyanlända en kvalitativ
skolgång som leder till skolframgång. Det finns givetvis inte några enkla svar
på dessa frågor, men alla tips och råd kan leda oss framåt i detta arbete är
välkomna.
Så denna vecka har jag två intressanta tips!
Först vill jag tipsa om Anna Kayas kandidatuppsats i svenska som andraspråk från
vårterminen 2014, där hon undersöker och beskriver språk- och
kunskapsutvecklande arbetssätt för nyanlända.
Utgångspunkten för Kayas uppsats är att vi är
många som vill lära oss mer om hur det kan gå till i praktiken och därför har Kaya
valt att genomföra en fallstudie om genrebaserad undervisning i en
förberedelseklass åk 4-6 för att kunna beskriva lärarens teoretiska modell och
språkutvecklade arbete i undervisning av nyanlända elever. Om du läser
uppsatsen tar Kaya gärna emot kommentarer, tankar eller funderingar kring
uppsatsen på sin blogg:
Det andra tipset är en artikel från Skolvärden om
Hülya Basaran och en länk till hennes blogg. Basaran är lärare i svenska som
andraspråk och arbetar som förstelärare på mottagningsenheten i Trollhättan,
där hon möter nyanlända elever i grundskoleåldern. Utgångspunkten i hennes arbete
är att använda digitala verktyg som en dörröppnare för att skapa ett inkluderande
arbetssätt och göra undervisningen lättillgänglig för nyanlända elever.
Och kom ihåg att det som är bra metoder för
nyanlända och andraspråkselever även är bra metoder för alla elever.
Väl mött!
Johanna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar