För att lyckas utveckla
undervisningen så att den blir språkutvecklande och att eleverna erbjuds
rikliga tillfällen till språkanvändning och interaktion kombinerat med
stöttning, behöver alla elever en undervisning som gör att de både kan läsa sig
ämnesspråket och ämnesinnehållet.
På skolverkets hemsida kan man
hitta hjälp med att komma igång med det språkutvecklande arbetet både
individuellt eller i ämneslagen. Nedan kan ni se två diskussionsfrågor som är
bra att börja med. Efter följer en checklista som man kan arbeta efter när man
startar upp ett arbetsområde.
Diskussionsfrågor
Syftet med dessa diskussionsfrågor är att
utgöra grund för diskussioner som kan behöva föras i arbetet med att utveckla
den egna planeringen och undervisningen i ett ämne mot att bli allt mer språk och
kunskapsutvecklande. I arbetet med diskussionsfrågorna kan det vara
till hjälp att ha tillgång till
en eller flera egna skriftliga planeringar då det gör det möjligt att relatera
diskussionerna till egna erfarenheter.
Utgå ifrån en text som ni brukar
använda i undervisningen och diskutera
textens syfte, vilka
ämnesspråkliga drag ni kan identifiera samt vad som
kännetecknar textens struktur.
- Finns det något i textens språk som kan utgöra ett hinder förelevernas lärande?
- Hur kan ni i ert ämne stötta eleverna att läsa och samtala om dennatext? Hur kan ni i ert ämne stötta eleverna så att de utvecklarförståelse för och själva kan använda de ämnesspecifika ord och
begrepp som finns i texten på ett
adekvat sätt?
Checklista
för ett språkutvecklande arbetsområde
• Finns
tydliga lärandemål för både innehåll och språk?
• Är
uppgifter och innehåll kognitivt utmanande?
• Går
upplägget från det konkreta mot det abstrakta?
• Är
innehåll och begrepp anpassade till elevernas språknivå? Förklaras de
tydligt?
• Knyts
begreppen till elevernas vardagsspråk och egna erfarenheter?
•
Genomförs undervisningen så att kognitivt utmanande uppgifter kombineras
med
stöttning?
• Får
eleverna möjlighet att muntligt bearbeta innehållet?
• Får
eleverna möjlighet att skriftligt bearbeta innehållet?
• Ges goda
möjligheter till interaktion och utvecklande samtal? (Parvis,
smågrupper,
lärare-elev, helklass)
• Stöttas
eleverna vid läsning av texter innan, under och efter läsningen?
• Stöttas
eleverna när de skriver genom att läraren visar modelltexter och leder
gemensamt
skrivande?
•
Modelleras och uppmärksammas skolspråk och ämnesspråk?
•
Synliggörs språkliga drag, som till exempel olika texttypers kännetecken och
innehåll?
• Finns
modeller för hur förmågor, till exempel analysförmåga ska utvecklas?
• Kopplas
innehåll till målen? Utvärderas detta? Får eleverna reflektera över vad
de har lärt sig?
Hur de har lärt sig?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar